През месец януари музеят Метрополитън в Ню Йорк представя изложба на един от най-уважаваните и известни модерни художници на Китай – Фу Баоши.
Експозицията „Китайско изкуство в ерата на революцията: Фу Баоши (1904 – 1965)” ще представи над 70 картини и 20 свитъка от 40-годишната творческа кариера на художника, които никога преди това не са излагани извън Азия. Тези произведения в хронологичен ред представят еволюцията в стила на Баоши, която започва от неговите студентски години в Китай и Япония, като преминава през времето, когато избухва война в столицата на Съчуан, стигайки до утвърждаването му като любимия художник на Мао. Произведенията, които са взети предимно от музея „Нанджин” в Китай и нюйоркски колекционери, ще бъдат представени за първи път в „Западния свят” в мащабна ретроспективна изложба.
Фу Баоши е един от най-известните художници на фигурални композиции и пейзажи в Китай. Той съумява да изобрази картини, които прославят неговата родина и китайската култура, докато самият той живее по времето на едни от най-опустошителните периоди, през които страната е преминавала.
Той е едва осем годишен, когато последната императорска династия на Китай е свалена от власт и заместена от Китайската република. След това той става свидетел на диктаторска епоха, последвана от комунистическото въстание от 1920-те години, японската инвазия, която окупира Китай в периода 1937 – 1945 г. и комунистическата революция в Китай от 1949 г. Последните 15 години от неговия живот артистичната му кариера отразява политическата трансформация на Китай под управлението на Мао Дзъдун. Въпреки това, през своята кариера Баоши остава верен на своите принципи и се превръща в един от най-индивидуалните художници на Китай. Днес неговите произведения са едни от най-скъпо продаваните на аукциони.
Стилът на Фу Баоши се формира по време на неговото обучение в Китай и Япония. Това се случва, когато художественото образование набляга на нуждата от модернизация и превъзмогване на традициите. Чрез изучаването на Западни модели Фу развива нов стил, който съчетава чужди техники и започва да създава строго индивидуални, но и силно обвързани с националните черти на Китай, произведения. Баоши съживява ранните китайски традиции, свързани с натурализма, и включващи използването на широк спектър от цветове и мастило. Също така, той набляга на нуждата артистът да бъде емоционално и физически представен в изкуството, което създава. Поради тази причина Баоши често рисува под въздействието на алкохола.
Фу Баоши създава нов метод за рисуване чрез разпръскване на мастилото, който е близък до „живописта на действието”, развиваща се след Втората световна война в Ню Йорк, чийто главен представител е Джаксън Полък.
Изложбата ще може да бъде разгледана в музея Метрополитън в Ню Йорк до 5 април 2012 г.
Чужденци навсякъде: Венецианско биенале 2024
Диан Костов преобразява най-голямата базилика в Брюксел с изложбата-инсталация
Галерия Академия отбелязва 100 години от рождението на световно признатия български художник Георги Баев
Юбилейна изложба на Греди Асса в СГХГ
Добавете коментар