Изложбата отразява културната дипломация на Франция, която се стреми да възстанови традиционните връзки с Иран, дори когато техните официални представители провеждат напрегнати разговори по политически въпроси и въпроси свързани със сигурността. Вратите бяха отворени за журналисти един ден преди публичното откриване в националния музей в централен Техеран, който в момента празнува своята 80-годишнина.
Сред произведенията на изкуството, изпратени с товарен самолет, са 2400-годишен египетски сфинкс, бюст на римския император Марк Аурелий и рисунки на Рембранд и Делакроа. „Някои определено бяха по-лесни за транспортиране, отколкото други", заяви един от експертите, изпратени от Лувъра, Джудит Хейон. „Нашите ирански партньори харесаха изключително много сфинкса, но той тежи близо един тон и беше изключително сложен за поставяне на място.“
Изложбата отбелязва кулминацията на две години работа, откакто бе подписано споразумението за културен обмен по време на посещението на президента Хасан Рухани в Париж през януари 2016 г. „Връзките между Франция и Иран са стари и дълбоки, защото Франция е пионер в археологическото проучване тук“, заяви пред журналисти Жан-Люл Мартинес, президент на Лувъра. „Тази напълно безпрецедентна изложба ни позволява да направим връзка между този славен момент и отношенията, датиращи от XIX в.”
Франция има дълбоки културни връзки с предреволюционен Иран, а самият национален музей е построен от французин - Андре Годар, през 1938 г. Докато Великобритания и Русия се борят за политическо влияние в Персия през 19-ти век, французите си проправят пътя по археологическите въпроси.
„Франция имаше приоритет по въпросите на културата в края на 19-ти век и беше единствената, която се занимава с разкопки в Иран", казва Юлиен Куни, един от кураторите на Лувъра за изложбата в Техеран и експерт по Иран. „В резултат на това, през 1930 г. французите създадоха служба за антики", заявява Куни. Това спомага за запазването на репутацията на Франция сред иранците, дори и след намесата на Великобритания, Съединените щати и Русия в годините преди ислямската революция през 1979 г. „По това време, британците търсеха петрол, докато ние правехме археология, така че нашите отношения се фокусираха върху положителните неща. Това е образ, който е останал", казва френски дипломат. Иронията е, че изложбата се отваря точно както Франция и Иран се намират в напрегнат дипломатически момент.
Френският външен министър Жан-Ив Ле Дриан посети Техеран, за да открие изложбата на Лувъра, но и за да проведе трудни разговори за балистични ракети и интервенции в региона. Иранската консервативна преса го обвини в обида на иранския народ с критиките си към програмата за ракети и го нарече "лакей" на американския президент Доналд Тръмп.
Културният домейн дава шанс да се съсредоточат върху положителното повторно ангажиране между Франция и Иран, което се наблюдава и в редица търговски и инвестиционни сделки, включващи автомобилни производители, както и енергийният гигант Total след ядреното споразумение от 2015-та година. Университетските връзки са друг начин за сближаване, като в момента близо 1700 иранци учат във Франция. „В бурния океан на международните отношения културната дипломация е пламък, който трябва да поддържаме заедно“, казва Ле Дриан.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар