Уго Рондиноне пресича границaта между материали и дисциплини повече от тридесет години. Произведенията на базирания в Ню Йорк швейцарски художник често са вдъхновени от ежедневни проблеми и теми, които придобиват поетично измерение чрез изолация, подсилване или специфична обработка на материала. Идеите за романтизма, възвишеното и преходността резонират, както лайтмотивите, които определят творчеството на Рондиноне: фигури и абстракция, хора и природа, ден и нощ, пространство и време. В изкуствени инсталации, които се позовават на историята на изкуството и поп културата, художникът създава натрапчиви настроения, които улавят нашето съвременно отношение към живота.
Стела Ролиг, главен изпълнителен директор на Белведере: "Изтощението, меланхолията и неизпълнимият копнеж са съвременни начини на пребиваване в потискащата реалност. Уго Рондиноне, магьосникът, създава алегория на тези вътрешни светове като пространство на нереалност, където умората на света се пречупва в чиста красота."
"nude in the landscape" е първата самостоятелна изложба на Рондиноне в австрийски музей. С жанровете голо тяло и пейзаж, художникът отваря широко художествено историческо пространство на смисъл, което се простира през различни епохи до наши дни. Докато зрителите навлизат в спокойна, почти медитативна обстановка, пред тях се разгръща „пейзажна картина“, съставена от няколко елемента.
В центъра на изложбата е монументалнa творба: "Два стоящи пейзажа с изгрев и залез" (2021), заглавието на огромната творба от две части на Рондиноне, създадена специално за тази изложба. С височина над четири метра, тези "стени" са широки съответно 16 и 18 метра и тежат няколко тона; те могат да се разглеждат и като картини, и като скулптури. Двете кръгли секции, поставени на различни височини показват изгрев и залез. Срещу пейзажите са разположени четиринадесет голи фигури в реален размер (2010/11), восъчни отливки на танцьори, уловени в момент на съзерцание и безразличен покой. Всяка фигура се състои от до двадесет сегмента, със земни пигменти от различни континенти, смесени в материала, за да се получат различни цветови градации. Част от тази атмосферна са и серията "Стихотворения" (2003/2020), творбата "Зимен облак" (2019) и поредицата от часовници без стрелки: "Червен часовник" (2016), "Син часовник" (2016) и "Жълт часовник" (2016), "Зимен облак" (2019). Прозрачно сиво фолио върху стъклената фасада на Белведере, озаглавено "Когато слънцето залезе и изгрее луната" (2021), размива границите между ден и нощ, интериор и екстериор, изкуство и природа. Романтичният копнеж за заснемане на определен мимолетен момент или по-скоро за спиране на времето с художествени средства се разпространява в цялата изложба.
Кураторът Аксел Кьоне заявява, че "nude in the landscape" размива жанрове, концепции и роли и винаги е обвързана с възприятието на посетителя. Срещу налагането и скоростта на неолибералния свят, изложбата образува почти вечна магическа проекционна повърхност, която убягва на всяка окончателна интерпретация и позволява семантично мърморене и трептение. Ако рационалната модерност е разочаровала света, Рондиноне работи върху връщането на магията обратно."
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар