Всяка изложба на Ян Вермеер се превръща в сензация, а предстоящата ретроспекция в Rijksmuseum се превърна в такава още преди откриването. Тя ще започне на 10 февруари (и ще продължи до 4 юни), но вече са продадени повече от 100 000 билета - никога досега не е имало такъв интерес в музея на Амстердам. Ръководството на Rijksmuseum нареди да се удължи работното време до късно вечерта (22:00) три пъти седмично. Освен това феновете на холандския художник по света вече получиха достъп до дигиталния проект „По-близо до Вермеер“, който позволява да се впуснете в най-малките детайли от неговите картина и подробностите от личния му живот. Специално за проекта, картините са заснети в невероятна резолюция, което позволява да видите буквално всяко зрънце пигмент върху платното; Това пътуване през вселените на Вермеер е озвучено от актьора и писател Стивън Фрай (в английската версия).
Трябва да се отбележи, че музеят предварително и усърдно подклажда интереса към ретроспективата. Например той потвърди статута на три картини, чиято автентичност преди това беше поставена под съмнение.
Най-голямата изненада е участието в изложбата "Момичета с флейта" (1664-1667 или по-късно) от Националната художествена галерия във Вашингтон. Всъщност съвсем наскоро, през есента на 2022 г., кураторът на Американския музей Марджъри Уайзман заяви, че тази картина е нарисувана от „ученик на Вермеер, а не от самия холандски художник, както се смяташе досега“, подкрепяйки позицията си с впечатляващо научно изследване. На току-що закритата изложба в американската столица картината беше изложена като „дело на работилницата“. Но Rijksmuseum не е съгласен с това мнение и смята „Момичето с флейта“ за автентична творба на художника.
Изображението на Света Пракседа (1655 г.) сега също се смята за дело на Вермеер. Това копие на картина на италианския художник Феличе Фикерели (1640–1645, сега в колекцията на Ферняни, Ферара) беше идентифицирано през 1969 г. като възможна творба на Вермеер благодарение на разпознаваем подпис. В същото време професионалната общност се усъмни в автентичността на картината. Въпреки това през 2014 г. „Света Пракседа“ се продаде на търг в Christie's като творба на Вермеер (по това време беше призната от няколко ключови историци на изкуството) за £ 6,2 милиона.Творбата ще дойде в Rijksmuseum благодарение на Националния музей на Токио, в чиято колекция е сега.
Последното попълнение към оскъдното наследство на художника е „Момичето зад прозореца“ (1670-1672). Въпреки че в продължение на десетилетия се отричаше, че е картина на Вермеер, картината беше реабилитирана малко преди да се появи в Sotheby's през 2004 г., където беше продадена за £16 милиона. Въпреки първоначалния скептицизъм, творбата стана все по-популярна през последните години., и експертизата на Rijksmuseum потвърди автентичността й. Картината е в колекцията Лайден на частен колекционер, инвестиционен мениджър в Ню Йорк Томас Каплан (между другото, тя беше часто от изложба в музея Пушкин и Ермитажа през 2018 г.).
По този начин признатите творби на Ян Вермеер се увеличиха значително през последните десетилетия. Пълният каталог – резоне на художника, съставен под ръководството на Алберт Бланкерт през 1975 г., включва 31 творби - сега, според Rijksmuseum, те са 37. 28 от тях са събрани за бъдещата изложба - от цял свят, включително САЩ и Япония. Сред тях са „Момиче с перлена обица“ (ок. 1664–1667) от Mauritshuis в Хага, „Момиче, четящо писмо на отворен прозорец“ (ок. –1670) от Лувъра и „Жена, държаща везни“ (ок. 1663–1664) от Националната художествена галерия във Вашингтон.
Изложба посветена на Ян Вермеер се проведе последно в Дрезден през 2021 г.; тогава тя успя да събере десет картини. До днес най-голямата изложба на художника е от 1996 г., организирано от Хага Mauritshuis, което събра 23 картини на Вермеер.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар