НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Ода Жон преобразява пространството на галерия TEMPLON в Ню Йорк (22.12.2023)
За първата си самостоятелна изложба в Съединените щати, странната Ода Жон разкрива предизвикателна изложба в Ню Йорк. „Miss Understand” предлага серия от близо 25 нови маслени платна и десетки акварели, посветени на уникалното възприемане на жената в наше време.
 

Ода Жон, българка по произход, учила в Германия, вече близо 15 години е сред най-интригуващите фигури на европейската арт сцена с творчество, освободено от всякакви изобразителни условности. Поетична, чувствена и експанзивна, нейната картина подклажда разговори и изследва, без задръжки, дълбочината на женствеността днес. През 2018 г. в Националната галерия, София беше открита противоречива изложба – „Сърцевина“, която предизвика редица коментари заради „пърформанс – вечерята“ на откриването.

В основата на тази нова изложба е грандиозно и голямо платно. Творбата увлича и предизвиква. Бебе сгушено в грижовна прегръдка сред меко извити крилати форми. На публиката се напомня, че целият живот възниква през утробата. Едно-единствено око, сгушено в сърцето на фетална композиция, отделя нежни сълзи – интимен прозорец към жертвите, направени, за да станеш майка. Тази интригуваща енигма разгръща една ода за майчинството, която е толкова трогателна, колкото и изумителна.

След това изложбата се разгръща в съзвездие от среден и малък формат акварели. На първия етаж на галерията посетителят се запознава с женското начало в неговата пълна сложност. Жон държи изкривено огледало, представяйки неизследван потенциал за това как се възприема женското начало – исторически и днес: Ева е представена като невинно дете, държащо ябълка, кацнала върху анатомично дърво с меко наклонени клони; Барби, която представя метаморфозата на жената, докато се движи през архетипите (от девойката до старицата); и тялото на жена в разцвета на живота, с глава на примат, дискретна почит към Guerilla Girls. Темата за преобразуването на идентичности продължава в A like Apple (полу-жена, полу-iPhone), което предполага, че нашите телефони се превръщат в изкуствено продължение на самите нас, както анатомично, така и метафорично. Студената, синя светлина, която я заобикаля, разкрива екстровертността в социалните медии, която често маскира нашата несигурност. Друга жена прикляка, устоявайки на пламъците, които се опитват да я погълнат.

Зад една техника, която изглежда уникална и сложна, тези хибридни тела в състояние на метаморфоза повдигат въпроси. Изложбата отваря диалог около полярностите, които разделят обществото днес, като добро и зло, млади и стари, автентично и фалшиво, невинни и виновни, светлина и сянка, опитомени и „човекоядци“.

На долния етаж посетителят се потапя в минималистичното, подобно на утроба царство на „Miss Understand“. Нейният стол, телевизор, легло, хладилник и килим са меки. Малки картини на бдителни очи са разположени около леглото й, създавайки прозорци към души, които може би е познавала в минал живот или желае да познава в друг.

Художничката обяснява: „Винаги съм се трогвала от всичко, което не може да се каже с думи, за мен, когато думите свършат, започва живописта… изкуството отива по-далеч. Не е нужно да разбираме всичко, но не трябва да спираме да чувстваме, тъй като това е начин да задълбочим нашето разбиране. Чувствам, че е време да се отдалечим от всички класификации, предубеждения и стигма, които са дадени на жените. Чувствам, че е време да разширим нашето разбиране... ”.

Родена през 1979 г. в България, Ода Жон днес живее и работи между Париж и Лондон. Правила е множество изложби в Европа и Съединените щати, включително наскоро в Immortelle в MO.CO Montpellier Contemporain (2023), Heart – Romanticism in Contemporary Art в Musée de la Vie Romantique в Париж (2020); Hands – самостоятелно шоу в SEEN в Антверпен, Белгия (2019); Painting, she said, chap. 2, Музей на изящните изкуства на Дол (2017), Интригуващи несигурности, Музей на модерното и съвременно изкуство на Сент Етиен (2016), Painting, she says, Mузей за съвременно изкуство на Рошешуар (2015), Конфронтация с Фелисиен Ропс, Musée Rops de Namur (2011), Tous cannibales, La maison rouge, Paris and Me, Collectors room, Берлин (2011). През 2018 г. Националната галерия в София й посвещават голяма самостоятелна изложба. Ода Жон е представена от галерия Templon от 2009 г., а Miss Understand е деветата изложба на художничката.

Галерия TEMPLON
Ода Жон: Miss Understand
11 януари 2023 г. – 9 март 2024 г
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!