НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Кои са наградените на Венецианското биенале 2024 (26.04.2024)
Тазгодишното биенале беше открито миналата седмица под надслов Stranieri Ovunque – Чужденците навсякъде. Заглавието е взето от поредица от творби, създадени от 2004 г. насам от Клер Фонтейн - феминистки, концептуален арт колектив, основан в Париж през 2004 г.. Венецианското събитие се състои от централна изложба, обхващаща две локации, както и от около 90 независими павилиона, организирани от отделни държавни участия. Една от тези държави е Израел и в седмиците преди вернисажа една активистка група, наричаща себе си „Art Not Genocide Alliance“, отправи петиция към организаторите да изключат Израел от участие. Биеналето отказа; друга жалба срещу павилиона на Иран също не доведе до нищо. (Що се отнася до Русия, тя остава държава нон грата за второто поредно биенале.) Заради разногласията обещанието за голяма полемика изглеждаше надвиснало над Giardini della Biennale.

Както се случи, художникът и кураторът на израелския павилион изненадаха публиката на предварителното откриване, като затвориха собствената си експозиция и поставиха табела на входа, заявяваща, че ще остане затворено, докато „се постигне споразумение за прекратяване на огъня и освобождаване на заложници“. Малък протест се състоя така или иначе, но в съседство, в павилиона на САЩ, два пъти повече посетители чакаха да влязат вътре, отколкото протестиращите.
 
 

В крайна сметка журито определи наградите - Златен лъв за най-добро национално участие на Австралия:

Художникът Арчи Мур работи месеци наред, за да нарисува с тебешир монументално родословно дърво на Първите нации (коренните народи от континента). По този начин 65 000 години история (както записана в архивите, така и изгубена) са изписани на тъмните стени, както и на тавана, карайки зрителите да попълнят празните места и да се вгледат в присъщата крехкост на този печален архив. Тази инсталация се откроява със своята силна естетика, лиризъм и призив за споделена загуба за затворено минало. Със своя "инвентар" от хиляди имена, Мур предлага и искрица възможност за възстановяване.

Специално споменаване като национално участие за Република Косово

Малката, но мощна, инсталацията на Дорунтина Кастрати се отнася до феминизирания индустриален труд и износването на телата на работещите жени. Позовавайки се както на ореховите черупки във фабрично произведения локум и на медицинските части, използвани за заместване на коленете на работниците, които правят тези сладкиши, елегантните скулптури на Кастрати канят зрителите да взаимодействат с тях. Вибриращ звуков пейзаж преминава през пода, резонирайки както в костите ни, така и като ехо на по-голяма арена на феминисткия активизъм.

 

Златен лъв за най-добър художник в международната изложба Stranieri OvunqueForeigners Everywhere на Mataaho Collective

Колективът Maori Mataaho създава светеща тъкана структура от ремъци, които поетично кръстосват пространството на галерията. Позовавайки се на матрилинейните традиции на текстила със своята подобна на утроба люлка, инсталацията е едновременно космология и подслон. Нейният впечатляващ мащаб е постижение на инженерството, което може да е направено само от колективната сила и креативноста на групата. 

Сребърен лъв за обещаващ млад художник в международната изложба Stranieri OvunqueForeigners Everywhere на  Карима Ашаду:

Карима Ашаду с нейния видеоклип Machine Boys и свързаната с него месингова скулптура, „Венец“, преобръща предрасъдъците, свързани с пола, относно погледа и това, което се смята за правилно да се забелязва. С вдъхновяваща интимност тя улавя уязвимостта на млади мъже от аграрния север на Нигерия, които са мигрирали в Лагос и в крайна сметка карат нелегални таксита мотоциклети. Нейният феминистки фотообектив е изключително чувствителен, улавящ субкултурния опит на мотористите, както и тяхната икономическа несигурност. Майсторски редактиран, за да извлече, но и фино да критикува представянето на мъжествеността на показ, нейното чувствено внимание към повърхностите на машина, плът и плат разкрива маргиналното съществуване на модела.

Две специални награди се присъждат на следните артисти:

Самия Халаби е дългогодишен художник, учител и активист, който журито желае да удостои със специално споменаване. Нейната великолепно предадена модернистична картина в „Nucleo Storico“ на Foreigners Everywhere, озаглавена „Черното е красиво“, внушава не само суверенитета на въображението, но и важността на глобалната солидарност.

La Chola Poblete се занимава с историите на колониалното представителство от гледна точка на транскоренното население. Нейното многовалентно изкуство - включително акварел, текстил и фотография - се съпротивлява на "екзотизацията" на жените от коренното население. 

национално участие на Австралия
национално участие на Австралия
национално участие на Австралия
национално участие на Австралия
национално участие на Австралия
национално участие на Австралия
национално участие на Австралия
национално участие на Австралия
национално участие Република Косово
национално участие Република Косово
национално участие Република Косово
национално участие Република Косово
национално участие Република Косово
национално участие Република Косово
Maori Mataaho
Maori Mataaho
Maori Mataaho
Maori Mataaho
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!