Изложбата за съвременно изкуство Documenta 15, отворена до 25 септември в Касел, Германия, отново беше в центъра на скандала. Този път група консултанти, отговарящи за програмния надзор, препоръчаха поредицата Tokyo Reels на Subversive Film Collective да бъде преустановена, считайки я за пропалестинска пропаганда, изпълнена с „антисемитски и антиционистки послания“.
Предложението предизвика осъждане от кураторите, индонезийската арт група Ruangrupa и комитета за художествено управление на панаира, които го определиха като опит за цензура. „Натискът от медии и политици върху екипа на Documenta стана непоносим. С това изявление искаме да защитим тяхната изключително упорита работа и всеотдайност“, се казва в писмото от комитета, сред чиито членове са Франсис Морис, директор на Tate Modern, и кураторът от Южна Африка Габи Нгкобо. Над 100 изложители, подписали отвореното писмо, също се противопоставят на цензурата на филми.
Обвиненията в антисемитизъм преследват Documenta 15 от януари, когато германски медии и местни политици заподозряха Ruangrupa в подготвителния етап на изложбата, че угажда на радикални активисти и подкрепя културен бойкот на Израел, като кани палестински художници. Върхът на скандала дойде с демонстрация в средата на юли на работата на групата Taring Padi (в превод "оризови зъби"), работещи в жанра на политическата агитация. В самия център на Касел, на площад пред основните зали на Documenta 15, те разпънаха гигантски банер, който беше фон за стотици "wayang cardu" - карикатурни фигури на диктатори, олигарси, корумпирани служители и генерали. Едва на втория ден публиката обърна внимание на самия банер, наречен „Народна справедливост“, на който можеха да се видят открито антисемитски изображения на войници със свински глави в каски с надпис „Мосад“ (израелското разузнаване). На фона на скандала изпълнителният директор на Documenta Сабина Шорман подаде оставка.
Уебсайтът на изложбата казва, че с помощта на филмите, които предизвикаха спора, Subversive Film има за цел да хвърли светлина върху „забравената и все още недокументирана антиимпериалистическа солидарност между Япония и Палестина“. Съоснователят на Subversive Film Моханад Якуби каза пред The Art Newspaper, че окончателното решение дали да се премахне видео от прожекцията ще бъде взето преди края на тази седмица.
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Двоен портрет на Рубенс и Ван Дайк, открит 45 години след кражба
Последната творба на Банкси от серията му с животни се появи в лондонския зоопарк
Погледът на един художник към капитализма превръща венециански дворец в заложна къща
Добавете коментар