В продължение на почти две десетилетия пазарът на изкуство неизменно гравитира към следвоенните хитове, като старото изкуство е изместено в раздела „скучни“. Библейски истории, древни митове или портрети на хора, които нямат акаунт в социалните мрежи, не резонират със съвременния зрител. И тогава изведнъж сякаш се събудихме. Основният блокбастър на нашето време е изложбата на Ян Вермеер в Rijksmuseum в Амстердам, билетите за която бяха разграбени в първите седмици след откриването.
Пазарът не остана настрана - Ботичели и Каналето започнаха да се продават за осемцифрени суми, които обикновено се дават за творби на Рихтер и Пикасо (това отчасти се дължи на продажбата на колекцията на покойния съосновател на Microsoft Пол Алън) . Едно от най-скъпите произведения, продадени миналата година, е натюрмортът „Кошница с ягоди“ (около 1761 г.) на Жан-Батист Симеон Шарден, който беше продаден в Artcurial за 24,4 милиона евро.
Галериите също започнаха да разглеждат изкуството, по-старо от двадесети век. През март Saatchi Yates, основана през 2020 г., за да представлява нововъзникващи съвременни артисти, стартира нова линия „Masters“. „Имаше известна промяна в настроението“, коментира съоснователят на галерията Фийби Саачи-Йейтс.
Тази промяна на настроението може да се опише като желание да се играе на сигурно. Разбира се, шумът около редица от най-модерните имена днес на аукционите все още е налице, но вече не е същият. Цените на следвоенното изкуство, което преди е било много популярно, са нараснали до ниво, което само много малко изключително богати купувачи могат да си позволят.
Има и други фактори, които в по-дългосрочен план допринасят за популярността на "старите майстори" - а напоследък и на "старите". Такива известни и уважавани съвременни художници като Джени Савил и Глен Браун несъмнено наследяват своите предшественици - старите майстори, докато по-младите художници все повече се обръщат към сюрреализма. В тази област се появи и ново поколение дилъри. Lullo Pampoulides отвори врати през 2016 г. и дилъри като Elliott Fine Art, Ben Hunter и Ambrose Naumann (всички представени в секцията за млади галерии на TEFAF) следват стъпките му. Това поколение знае как да разказва истории и използва социалните мрежи и други ресурси ефективно, довеждайки старите майстори до публика, която преди е била недостъпна за тях.
Предишните проблеми на този пазар, разбира се, не са изчезнали: от една страна, на него просто няма толкова много качествени произведения; от друга страна, ситуацията се усложнява от проблемите на произхода и състоянието на произведенията. Традиционните купувачи изчезват от пазара, но продавачите, които са готови да положат усилия, имат всички шансове да привлекат ново поколение колекционери.
От музея до пазара след две години: портрет на любовник на Франсис Бейкън ще бъде продаден на търг в Ню Йорк
Какво се случва на пазара на изкуство и кои са най-търсените художници за миналата година
Портрет на Климт, смятан за изгубен преди век ще бъде продаден на търг във Виена
Кои са най-скъпите произведения на изкуството, продадени на търг през 2023 г.
Добавете коментар