През 1915 г. Джонас Нетер се запознава в Париж с арт дилъра Леополд Зборовски, който е приятел на Амедео Модиляни. Нетер и Зборовски сключват изключителен договор с Модиляни. Нетер плаща на художника 300 франка месечно, за което получава всичко, което той създава, около 12-14 картини. През 1917 г. хонорарът на италиянския художник се увеличава на 500 франка, а през 1919 г. достига 1000. Подобни споразумения Нетер е имал и със Сутин и Утрило. Всъщност през последните години на художника, благодарение на Нетер и организирайки изложбите му Зборвовски натрупва малко състояние, загубено по време на икономическата криза от 1929 г., в крайна сметка той умира в бедност в Париж през 1932 г.
Колекцията на Нетер остава в наследниците му и едва през последните години започва да бъде излагана в експозиции по цяр свят. Акцент на изложбата в Санкт Петербург ще бъдат два портрета на Жана Ебютерн, приятелката на Модилиани. Те се срещат на карнавал през март 1917, и въпреки пагубната склонност на художника към "вещества, разширяващи съзнанието", Жана започва да живее с Модилиани и се самоубива в деня след смъртта му.
От колекцията Нетер в настоящата изложба ще участват и картини от Хаим Сутин, френски художник от руски произход и близък приятел на Модиляни. Двамата несъмнено си влияят и доказателство за това е последната творба в изложбата - "Портрет на Сутин" от Модиляни. Джонас Нетер събира картини и от Морис Утрило, роден в Монмартр майстор на градския пейзаж от началота на ХХ век. В Санкт Петербург, ще бъдат показани най-добрите му пейзажи от най-добрия му “бял период“ :"Църковния площад в Монмани" и "Портата Сен-Мартен". Особено внимание заслужава и "The Great Bathers" – от Андре Дерен, заедно с Анри Матис, той е основоположник на фовизма и неокласически портрет на самия Нетер, създаден от приятеля му Моисей Кислинг. От картината към нас внимателно гледа мъдър човек в обикновен сив костюм – именно така изглежда колекционерът през първата половина на миналия век.
Белведере отбелязва 300 години Франц Антон Маулберч
Musée d’Orsay чества 150 години импресионизъм
Първата самостоятелна изложба във Великобритания на италианския дизайнер Енцо Мари се открива в Музея на дизайна
Кете Колвиц: Енергия и драма в музея Щадел
Добавете коментар