Идвайки на пазара от частна френска колекция, произведението е обозначено като френско национално съкровище, което първоначално е възпрепятствало износа му от страната за период от тридесет месеца. Френското правителство наскоро премахна това обозначение и даде своя лиценз за износ, което позволява рисунката да бъде предлагана без никакви ограничения на колекционери по целия свят. Преди продажбата си в Париж, рисунката на Микеланджело ще бъде изложена в Хонконг и Ню Йорк.
Рисунката е призната за първи път като дело на Микеланджело през 2019 г. от Фурио Риналди, тогава специалист в отдела на Кристис за рисунки на стари майстори. Пол Джоанидес, почетен професор по история на изкуството в университета в Кеймбридж и автор на пълните каталози с рисунки на Микеланджело и неговата школа в музея Ашмолиан, Оксфорд и Лувъра, по-късно успява да проучи оригинала и подкрепя автентиността. Продадена през 1907 г. в хотел Drouot в Париж като дело на школата на Микеланджело, рисунката убягва от вниманието на всички учени до скорошното й преоткриване.
Творбата на младия Микеланджело във Флоренция, датираща от края на 15-ти век е може би най-раннaтa оцелялa такава, изучаваща голото тяло. Централната фигура е треперещия човек, изобразен в "Кръщението на неофитите", една от известните фрески от църквата Санта Мария дел Кармине във Флоренция от ранния италиански ренесансов майстор Мазачо (1401-1428).
Известни са няколко други изследвания на Микеланджело по Мазачо, включително рисунката в Staatliche Graphische Sammlung в Мюнхен и една в музея Албертина във Виена, както и рисунка след фреска от Джото в Лувъра.
Използвайки два нюанса кафяво мастило, Микеланджело прави рисунката на Мазачо своя собствена, като подобрява мускулатурата на мъжа и създава по-мощна и здрава фигура, която предвещава най-известните му изображения на човешкото тяло, като монументалния мрамор Давид в "Galleria dell'Accademia" във Флоренция и двамата му "Роби" в Лувъра. В съвсем различен, по-енергичен стил Микеланджело по-късно добавя две фигури зад треперещия мъж, които не са свързани с оригиналната композиция на Мазачо.
Продажбата на тази голяма и добре запазена рисунка заема своето място сред другите големи произведения на хартия, предлагани на търг от Кристис, включително "Глава на муза" на Рафаел, продадена в Лондон за повече от 29 милиона паунда (38 милиона долара) през декември 2009 г., изящната "Глава на мечка" на Леонардо да Винчи, която достигна почти 9 милиона британски лири (11,8 милиона долара) през 2021 г.; и рядко голо мъжко тяло на Микеланджело, което беше продадено в Лондон на 4 юли 2000 г. за над 8 милиона британски лири (12 милиона долара), поставяйки световния аукционен рекорд за произведение на художника.
Стийн Алстийнс, международен ръководител на отдел Рисунки на стари майстори заявява „Рисунката е една от най-добрите от по-малко от десет произведения на хартия на Микеланджело, които все още са в частни ръце, и ще се превърне в крайъгълен камък за всяка дискусия свързана с художника. С голяма гордост представяме тази рисунка, вече напълно призната като произведение на Микеланджело, на пазара след последното й появяване преди повече от век. Искам също да изразя своята благодарност и признателност към Фурио Риналди, бивш специалист по рисунки на стари майстори на Кристис, а сега куратор на рисунки и графика в Музея за изящни изкуства в Сан Франциско, който беше първият, който предложи признаването, което сега беше единодушно прието.”
Творба на Лучо Фонтана може да постави рекорд на търг на Sotheby’s през май
От музея до пазара след две години: портрет на любовник на Франсис Бейкън ще бъде продаден на търг в Ню Йорк
Какво се случва на пазара на изкуство и кои са най-търсените художници за миналата година
Портрет на Климт, смятан за изгубен преди век ще бъде продаден на търг във Виена
Добавете коментар