НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Франческо Пезелино: дебютна изложба на забравен майстор (01.03.2024)
 Вероятно никога преди не сте чували името му. В Лондон Националната галерия изложи творби на Пезелино от собствената си колекция и от други музеи, за да популяризира талантливия, но преждевременно напуснал света италианец от епохата на Ренесанса.

Франческо Пезелино е художник, чиито картини били ценени заради тяхната изтънченост и внимание към детайла. Сред клиентите му е семейство Медичи, а сред съавторите му е Филипо Липи. Но през лятото на 1457 г. кариерата на 35-годишния художник прекъснала заедно с живота му - Франческо Пезелино умира от чума.

Тогава се случва нещо странно - името и творчеството на художника са напълно забравени и досега не е имало нито една изложба, посветена на него. „Пезелино. Откритие на ренесансов майстор”, която обединява произведения от колекциите на лондонската Национална галерия и редица експонати, получени за временно ползване от други колекции, има за цел да възстанови репутацията на талантливия флорентинец, който преждевременно напуска този свят.

Изложбата е изградена около две картини нарисувани върху дъска – „Давид и Голиат” и „Триумфът на Давид”. И двете са рисувани около 1445–1455 г. и вероятно са създадени като панели на богато украсен сватбен сандък (касон). Композициите, които разказват историята на библейския цар, служат като явно доказателство за уменията на Пезелино. Едната изобразява Давид, който вдига камък, в разгара на масова бойна сцена с участието на рицари на коне; тук Пезелино има възможността да демонстрира своето майсторство на иновативна по това време техника на перспективата. В друга Давид с главата на Голиат е изобразен като част от екстравагантна ренесансова процесия, блестяща от злато и придружавана от много животни.

Връзката на Пезелино с династията Медичи е сред ключовите теми на изложбата. Композициите, посветени на историята на Давид, носят на няколко места герба на Медичите, което предполага, че те може да са били част от обзавеждането на семейния дворец във Флоренция.

Пезелино има репутацията на майстор на малки композиции, но ако беше живял по-дълго, вероятно щеше да стане известен като автор на произведения с по-голям формат. Изложбата включва олтар, рисуван за Ордена на Светата Троица в Пистоя (1455–1460), голяма композиция, която се отклонява от традицията за създаване на олтарни образи под формата на полиптих. Вместо да разделя фигурите една от друга с архитектурна рамка, художникът изобразява светци, ангели и аспекти на Троицата в едно пространство на фона на криволичещ тоскански пейзаж. След смъртта на Пезелино работата е завършена от Филипо Липи.

През 18 век „Олтарът на Светата Троица” е разсечен на няколко части, които се озовават в различни части на Европа. Националната галерия ги закупува през първите 30 години на 20 век и в крайна сметка картината е реставрирана. Изложбата „Пезелино. Откритието на ренесансов майстор“ е и разказ за деликатната работа на Лондонския музей с наследството на художника. 
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!