НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Портрет на Климт бе продаден за 30 милиона евро във Виена (26.04.2024)
 Цената, платена от купувач от Хонконг, е в долния край на диапазона на предварителната оценката, но все пак е рекорд за Австрия

Късен портрет на Густав Климт със заплетена история и заобиколен от мистерии, беше продаден на невероятна цена от 30 милиона евро (35 милиона евро с таксите) в Im Kinsky във Виена, което е аукционен рекорд за Австрия.

Неотдавнашното откритие на Портрет на Фройлайн Лизер (1917) е описано от виенската аукционна къща като „сензация“. Преди това то беше известно само от черно-бяла снимка и се смяташе за изгубено, докато Im Kinsky не получават телефонно обаждане от продавача преди около 16 месеца.

Продажната цена, предложена от купувач от Хонконг, е в долния край на прогнозния диапазон от 30 до 50 милиона евро. Въпреки това, това е четири пъти повече от предишния австрийски рекорд, постигнат през 2010 г., когато аукционната къща Dorotheum продаде картина на Франс Франкен II за малко над 7 милиона евро. Рекордът за всички времена за Климт на търг е поставен миналия юни в Sotheby's в Лондон, когато друг портрет Dame mit Fächer (Дама с ветрило, 1917 г.) беше продаден за £85,3 милиона (включително таксите).

„Разбира се, ние сме възхитени от резултата, но не сме наистина изненадани“, каза в изявление Клаудия Морт-Гасер, експерт по Климт на Im Kinsky.

Много за портрета на Климт остава неясно: кой е моделът, кой го е поръчал и какво се е случило с него по време на Втората световна война. Предвид съмненията относно самоличността на предвоенния собственик, аукционната къща договори споразумение между продавача и наследниците на два клона на семейство Лизер, които са важни еврейски индустриалци в Австро-Унгарската империя.

Наследниците ще получат дял от приходите от търга, каза Ернст Плоил, директор на Im Kinsky, на пресконференция, обявяваща продажбата през януари. Споразумението се основава на предположението, че портретът е бил незаконно експроприиран по време на нацистката ера, въпреки че това не е доказано.

„Това, което е сигурно е, че картината все още е била в студиото на Климт по време на смъртта му“ през 1918 г., каза Плоил. Климт никога не го завършва и той остава неподписан. От студиото се предполага, че е доставен от изпълнителите на завещанието на Климт на този, който го е поръчал. Необичайно „няма печати или стикери на гърба на картината“. — каза Плоил.

Самоличностите, както на модела, така и на клиента подлежат на дебат. Собствените бележки на Климт идентифицират възложителя само като „Лизер“. Дълго време се смята - и е записано в каталога raisonné на Климт - че картината е поръчана от Адолф Лизер и изобразява дъщеря му Маргарет Констанс Лизер.

Сега обаче Im Kinsky смята, че портретът може да е бил поръчан от Хенриет Лизер-Ландау, бившата съпруга на Юстус Лизер, брат на Адолф, каза Плоил. Хенриет, покровителка на изкуствата и приятелка на Алма Малер, има две дъщери - Ани и Хелене, които може да са модели на картината. В статия на австрийския вестник Der Standard се казва, че в американските имиграционни документи на Ани очите й са сиви, докато момичето на картината има кафяви очи. Но Хелене, която е успешен икономист, има кафяви очи, съобщиваг от Der Standard.

Хенриет Лизер-Ландау е депортирана през 1942 г. и убита през 1943 г. Черно-бял негатив на картината в Австрийската национална библиотека е архивиран с бележка, гласяща „1925 г., притежание на фрау Лизер IV., Argentinierstrasse 20“. Der Standard пише, че това е адресът на Хенриет.

Но Тобиас Натер, един от авторите на каталога raisonné, остава неубеден. Той все още вижда „огромна вероятност“ моделът да е била Маргарет Констанс Лизер, казва той. Той също отбелязва, че в описа на нейните притежания, който Хенриет е била принудена да състави от нацистите, не се споменава портретът, докато други предмети - изкуство, но също и порцелан и предмети от бита - са изброени подробно.

Още един от аргументите за Маргарет Констанс е фактът, че нейният син, Уилям Хайнрих де Гелси, се е опитвал да проследи портрет на майка си от Климт, преди да умре през 2021 г., според австрийския Kronen Zeitung. В коментар от 21 април вестникът предложи, че би било по-добре да се отложи споразумението и търгът, докато мистерията не бъде разрешена.
Самоличността на клиента „не е просто академичен въпрос, това е много уместен въпрос, свързан с произхода“, каза Натер.
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!